fredag 5 maj 2017

Heidi: Birka Cruises Run

Nu har jag "landat" lite efter den där kryssningen som jag har gjort reklam för här tidigare. Alltså den, där jag skulle åka på Birka Cruises med löparklubben som jag är med i, Fair Trade Runners, ifall någon hade missat det... Syftet var att samla in pengar till Barncancerfonden samtidigt som vi skulle springa på båtens 193 meter långa löparbana. Vi var runt 30 personer från Fair Trade Runners som skulle dela upp oss så att löparbanan hela tiden var bemannad, från det att båten lade ut kl 18.00 den 3 maj tills vi kom tillbaka igen klockan 16.00 den 4 maj.
Så strax innan avfärd samlades vi för info uppe på däck och klockan 18.00 började första personerna att springa. Och vilket fint väder de hade!

Vart är vi på väg?

Många varv blir det...

Hänger lite ute på däck.

Fint väder i Stockholm vid avfärd.
Men jag skulle inte starta mitt första löppass förrän vid midnatt, så än så länge fanns det tid för att njuta. Och det gjorde vi! Tillsammans med några i gänget började vi med att äta. Laddade upp med en god vegetarisk hamburgare och pommes gjorda på sötpotatis, jättegott!
Sedan gick Nina (vi skulle springa samtidigt) och jag till taxfreen och tittade runt lite. Jag hade bestämt mig för att köpa mig en ny whisky i födelsedagspresent, så det blev en Ardbeg 10 yo. Pratade lite whisky med några äldre herrar bland taxfreehyllorna och provsmakade lite också... Passade på att locka med Nina till den där whiskybaren som tydligen skulle vara bra på den där båten. Där provsmakade vi några goda rökiga sorter. Men bara liiiite, för vi skulle ju springa sen... "Whisky runners", hade vi nog kunnat kalla oss... Ett tag funderade vi på att stanna i baren istället, men vi var ju där med ett annat syfte. Det blev lite vila i hytten istället. Men innan det hade jag precis upptäckt att jag glömt mina löpartights hemma. En hel del andra löparkläder hade jag packat med, men inte tights. Som tur är så löste det sig. Stina hade packat ner extrakläder, så jag fick låna ett par tights.

Grattis till mig själv!!
Strax innan midnatt tog vi oss upp till elfte våningen, drack lite kaffe och hejade på dem som sprang just då. Snart är det vår tur!

Ja, men grattis då! Dags att bege sig upp och fira födelsedagen!

Klockan är strax före midnatt. Men oj vad det blåser!!
Från midnatt till 01 var vi 5 eller 6 löpare. Det blåste rejält på ena sidan av båten. Ordentlig motvind! Vi fick kämpa rejält. Men humöret var på topp. Nu var vi igång! Strax innan 01 kom vi till Mariehamn, så vinden lugnade sig och det blev riktigt skönt att springa. Från 01 till 02 var vi tre löpare som sprang runt, runt.

Det fanns fri tillgång till kaffe, choklad och sportdryck hela tiden.

Klockan 01:00, humöret på topp!
Efter klockan 02 började jag känna av knäna lite. Tog det lugnt och varvade löpning med promenad. Nina fick kramp under vår tredje timme och fick till slut ge upp för natten. Då var vi alltså två kvar under den timmen. 
Klockan 03 var jag trött och nöjd för kvällen. 17,3 km blev det. Jag hade satt som mål att under ett dygn springa 35 km, eftersom jag fyllde 35 just 4 maj. Det hade känts som en kul idé några veckor tidigare, men ju mer jag sprang och räknade varv, desto mer började jag tvivla på mitt omdöme angående så kallade "goda idéer..."

När vi vaknade några timmar senare, kände vi oss rätt så sega och trötta. Vi tänkte att det måste ha varit riktigt bra drag på den där festen kvällen innan, med tanke på hur ömma och möra vi var i hela kroppen! Sen kom vi ihåg att vi inte alls hade tillbringat flera timmar på dansgolvet, utan istället hade vi sprungit runt, runt, runt, runt ute på däck. Frivilligt.

Jag skulle springa igen klockan tolv. Jag hade lovat att springa i klänning om vi lyckades samla in 40 000 kr ill vår insamling. Nu blev det tyvärr inte riktigt så mycket pengar som vi hade hoppats. Men jag kände ändå att jag ville klä upp mig på min födelsedag, s¨å klänning blev det ändå!
Har ni fest eller??
Tyvärr var mina knän alldeles för ömma för att jag hade kunnat ta ett enda löpsteg, så det fick bli powerwalk istället. Efter två timmar var det inte roligt. Alls. Funderade allvarligt på om det var värt det. Fick hjälp med att räkna ut att jag hade 29 varv kvar för att klara 35 km. Jag hade hållit ett tempo på ca 30 varv per timme varje gång, så det kändes ändå någorlunda genomförbart.  
Hade en liten hejjarklack som hjälpte mig att fixa sista timmen och så hängde Nina på de sista 4 varven. Så tack! Utan dig hade jag nog inte orkat!

181 varv och totalt 6h i rörelse under ett dygn.
För mig var det alltså ett distansrekord på antal kilometrar under ett dygn. Men det fanns många fantastiska prestationer bland de andra deltagarna också. Det blev ett par marathons, någon som avverkade mer än 50 km, någon som sprang totalt ca 80 km och en annan 70 km... Helt otroligt! Speciellt med tanke på det hårda underlaget. Undrar hur allas ben och fötter mår nu? Men oavsett hur långt eller kort alla sprang, så har vi alla bidragit till att samla varv och kilometrar till gruppens gemensamma prestation: Totalt sprang vi tydligen 974,84 km, alltså 5051 varv. Snurrigt värre!

För att sammanfatta det hela så måste jag säga att det var ett riktigt bra event och en mycket trevlig resa. Stort tack till Fair Trade Runners och framförallt Jocke, aka Krutgubben som fixat med allt inför och under resan! Hoppas att vi gör om det nästa år!

Men oj, så ont jag hade i knäna på vägen hem från båten! Såg verkligen fram emot att komma hem och lägga mig i soffan med benen utsträckta. Men jag hade visst glömt bort en viktig detalj...

Snart hemma. Men hur ska jag ta mig dit??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar