lördag 31 december 2016

Året som gått. Annas version.

Under hösten har bloggen visst hamnat i nån ofrivillig dvala. Heidis benhinnor krånglade, Annas brist på motivation i kombination med knepigt jobbschema gjorde att det inte blev många träningspass eller inspirerande grejer att skriva om. Ändå hände det ju en del under året, och vi tänkte sammanfatta det i varsit inlägg. Annas sammanfattning kommer här, Heidis får ni vänta på nån dag till.

  
 
Årets bästa: Får man räkna fjällvandringarna här? Både veckan med familjen, med både vandring och lite mtb, och vandringen till Sylarna med Heidi var underbara. Jag gillar aktiva semestrar!

Årets största insikt: Att springa i skog är MYCKET roligare än att springa på asfalt.

Årets bästa köp: Önskar jag kunde skriva min mtb här, men... Älskar den, men det är svårt att hitta tillräckligt lätta stigar för mig i närområdet. Lite för tekniskt för mig...
Skor däremot! Köpte hela fyra par skor för olika fysiska aktiviteter det här året och är väldigt nöjd med alla. Löparskor, mtb-skor, hikingskor och ett par trailskor. Hikingskorna har jag använt jättemycket, både till vardags och vandring, och mina Salomon speedcross är en dröm att springa i!

Årets fy fan: Tog i så jag nästan spydde ett intervallpass. Har inte pannben för att ta ut mig så pass i vanliga fall. Kändes äckligt, men blev samtidigt stolt över mig själv.

Prestationen jag är mest nöjd med: Sprang 5 km utan att stanna (förrutom ett fåtal steg för att dricka vatten) på Vårruset. Oväntat! Hoppas få chansen att slå tiden nästa år.
Sen går det ju inte riktigt att inte nämna Heidis och min gemensamma fjällvandring. Att jag kan gå långt med packning i terräng visste jag, men jag är väldigt nöjd med Heidis prestation.

Träningspass jag kommer att minnas: Bästa löpturen i år var när jag lyssnade på Johan Ohlssons sommarprat. Benen gick av sig själva, sjukt inspirerande sommarprat av mannen med Sveriges, kanske världens, tjockaste pannben!
Eller mtb-turen längs Ljusnan i Bruksvallarna med brorsan. Så vackert!

Årets bästa pepp: Blivit väldigt inspirerad och motiverad av att se att Heidi varit ute och sprungit. Eller när maken kört nåt styrkepass hemma. Han får det att verka så simpelt att bara rulla ut en matta och köra, medan jag verkar vara expert på undanflykter. Personer i min närhet som verkligen lyckas pussla ihop jobb, familj, intressen och träning. För det mesta. Kan de så borde väl jag kunna?

Förhoppningar inför 2017: Att få nån rutin på tränandet igen. Jag mår så mycket bättre när jag tränar!
  • Det skulle vara kul att klara milen. Inte på nån speciell tid utan att orka springa hela sträckan. Att gå sträckan är inga som helst problem...
  • Jag vill vandra mer, både i skogarna här hemma och i fjäll. Drömmer om Ljungdalen-Storulvån, via Helags, Ekorrdörren, Sylarna, Blåhammaren.
  • Maken och jag pratar om att köpa en roligare trainer, så man kan cykla med/mot andra cyklister på skärm. TV-spelscykla, typ.
  • En halvmara i fjällen vore kul, men måste verkligen köra mer backträning och bålstyrka i så fall...
Vad har ni för förhoppningar om 2017 när det gäller träning/friskvård/hälsa? Vad vill ni att vi skriver mer om?

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar