onsdag 18 januari 2017

Anna: Supergott fröknäcke


Tänkte att jag skulle dela med mig av ett recept på fröknäcke idag. I affärerna finns både färdiga bröd och olika mixer, men det är faktiskt väldigt lätt att baka, och i längden blir det mycket billigare att blanda och baka själv istället för att köpa färdigt. Visst tar det lite tid i ugnen, men man kan göra annat medan bröden gräddas, bara man kommer ihåg att byta plats på plåtarna ibland. Vill man lyxa till det så går det jättebra att strö t ex flingsalt och/eller torkad rosmarin över smeten innan man gräddar bröden.


2 dl havregryn
2 dl grovt rågmjöl
2 dl pumpakärnor
2 dl solrosfrön
2 dl sesamfrön
1 dl hela linfrön
1 tsk salt
6,5 dl kallt vatten

Blanda alla ingredienser noga och fördela gröten på tre plåtar. Platta till jämnt.



Grädda alla plåtarna samtidigt i varmluftsugn, 150 grader, i 70 minuter. Byt plats på plåtarna då och då. Bröden är färdiga när de fått lite färg och torkat. Låt svalna lite och bryt i lagom stora bitar.

Brödet är lika gott med smör och ost som med en bit brie. Jag äter det gärna till tomatsoppa eller som kvällsfika med en kopp te. Eller äter små bitar som snacka bara för att jag vill ha nåt att tugga på. Frön är visserligen väldigt energirika, men jag tänker mig att det är ett mycket bättre alternativ än en näve chips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar