lördag 21 januari 2017

Anna: Vardagsmotionen

 Träning kan ju vara så mycket. Man kan ha en målinriktad träning för att klara en prestation som t ex milen på en timme eller ett lopp, man kan träna för att känna sig stark, man kan träna teknik (finslipa löpsteget, rundtrampet, backteknik...) eller bara för att man mår bra av det. Till exempel.

Att sätta upp prestationsmål brukar sällan vara en bra grej för mig. Jag sätter käppar i hjulet för mig själv och tänker "ingen ska tala om för mig hur jag ska träna!" (Nån mental spärr sen skolgymnastiken?) och så skiter jag i träningen och gör nåt annat.
Men nånting jag vill uppnå är regelbunden träning. Just för tillfället verkar jag ha fastnat för yogan igen, så det blir några pass i veckan. Och förhoppningsvis nåt konditionshöjande, som en promenad i rask takt eller en kortare löprunda, minst en gång i veckan.



Även om mitt jobb inte alltid är så kul har jag insett att jag har en väldig tur som får så mycket gratismotion tack vare det. Dels går jag till och från tåg och buss varje arbetsdag, det blir iaf ca 4 km/dag om man lägger ihop alla sträckor jag går, och sen tillbringas all arbetstid på fötter. Jag går och står hela dagarna. Och det blir en hel del lyft. Inte alltid tunga, men jag får röra på och använda kroppen oändligt mycket mer än om jag t ex arbetade på ett kontor.
Jag märker en jättestor skillnad på mina ben nu mot tidigare. Musklerna både i vader och lår är mycket tydligare. Jag har långt ifrån muskulösa ben, och celluliter finns det gott om. Men det är skillnad. Cyklisten i mig myser när jag ser musklerna på lårens framsida. (Jag kan faktiskt stå framför spegeln och spänna benmusklerna bara för att se vilken skillnad det blivit.) utan att jag lagt mycket tid på träning egentligen. Visst har jag cyklat en del, gått otaliga barnvagnspromenadsmil under föräldraledigheten och så, men den stora delen av min motion är faktiskt sån som jag utför utan att tänka på det.
Sen har vi ju mina lediga dagar. De där dagarna jag mer än gärna skulle tillbringa i soffan, kolla på serier, äta choklad och sticka. Och gosa med barnen. Och maken.
Det håller inte i längden. Jag blir sur, tappar tålamodet och blir seg och trött. Pms:en blir värre. Godissuget större. Jag sover men blir inte utvilad. Jag hamnar i en ond spiral som drabbar hela familjen. Jakten på Den Perfekt Balanserade Vardagen pågår ständigt. Sen dottern föddes, eller egentligen sen jag var gravid med henne och vad sjukskriven pga foglossning som gjorde att jag inte kunde röra mig och gå omkring som jag var van, har jag insett hur viktigt det är för mitt välbefinnande att röra på mig. Inte nödvändigtvis bli trött eller svettig eller ens få upp pulsen, utan bara röra på kroppen på nåt vis.
Just nu är det mina lediga dagar som jag fokuserar på. Jag vill försöka röra på mig aktivt/medvetet minst 30 minuter varje ledig dag. Det kan vara en snabb promenad, yoga, styrketräning, löpning , cykla på trainern eller liknande. Men jag ska röra på mig. Varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar