fredag 13 januari 2017

Heidi: Vi syns väl?

Syns du inte, så finns du inte.

Så skulle man kunna sammanfatta vikten av att använda reflexer. Jag är säker på att de allra flesta av oss förstår vilken skillnad i synlighet en eller ett par reflexer kan göra. Samtidigt är det alldeles för många där ute som faktiskt inte syns.
Jag kan erkänna att jag själv oftast är dålig på att komma ihåg att ta på mig reflex. Däremot ser jag alltid till att barnen syns, om vi ska ut i skymning eller mörker. Så det slutar med att jag går emellan dem, eftersom jag är den som syns sämst...
Samtidigt kan jag som bilist bli riktigt arg på personer utan reflexer, man kan ju undra om de gillar att leva farligt eller vad det är frågan om?

Som löpare däremot är jag väldigt noga med reflexer. Då har jag reflexväst. En gång fäste jag också en liten cykellampa i hårsnodden, efter att ha läst ett tips på löparforumet Lonesome Runners där jag är med.

En exemplariskt synlig Anna!
 Apropå dessa små cykellampor, så brukar Anna fästa sådana på sina stavar när vi är ute på promenad. Mycket smart, tycker jag! Så ikväll gjorde jag likadant! Vi syntes mycket bra båda två!


Röd lampa bakåt.

Numera finns det ju till och med reflexspray. Något som man kan applicera direkt på kläderna och som sedan försvinner i tvätten. Låter ju som en rikigt smart grej! Någon som kan rekommendera det?

Reflexväst, reflexer på kläderna och cykellampor på stavarna. Anna syntes mycket bra mitt i dimman i fullmånens sken.

Så en påminnelse till er alla och mig själv. Glöm för f-n inte reflexer om livet är dig kärt!

(för övrigt hade vi en väldigt härlig, uppfriskande, mysig och galet rolig egentidspromenad som vi nu har döpt till "skitsnacksmilen" och hoppas på att det ska bli en vana)

1 kommentar:

  1. Nyttigt att fota reflexerna under såna här förhållanden märker jag! Hade ingen aning om att reflexerna på tightsen syndes så bra! Trodde jag tvättat bort den effekten för längesen.

    SvaraRadera