torsdag 14 april 2016

Anna: Läsning för nördar

Under 2013 tog mitt cykelintresse fart på allvar. Jag hade kollat på stora delar av Tour de France, börjat lära mig namnen på de mest utmärkande cyklisterna och kände igen dräkterna på alla World tour-stall. Maken hade ägnat mycket mer tid åt sin egen cykling än på många år eftersom vi flyttat till radhus (lättare att ta sig ut än när man bör högst upp i hyreshus onekligen!) och gått med i den mycket aktiva lokala cykelklubben. Under hösten började jag fundera på om jag inte skulle börja cykla jag med, och som alltid med nya intressen så tjatade jag säkert hål i huvudet på mina nära och kära.
Den julen fick jag en bok av maken i julklapp. Mest på skoj och nog skrattade jag när jag gick den här tegelstenen i handen.
727 sidor läsning om Tour de France, skriven av dansken Joakim Jacobsen. Galenskaper, heroiska insatser och en hel del droger och andra prestationshöjande substanser, både fullt tillåtna och olagliga. Länge förväntades cyklisterna vara fullproppade med bl a amfetamin. Etapperna var helt enkelt så tuffa att man knappt skulle kunna genomföra dem utan att dopa sig.
I slutet av boken finns listor med segrare, alla som vunnit olika tröjor och en massa annat spännande för oss nördar.

Först skrattade jag som sagt åt boken och hade inte en tanke på att faktiskt läsa den. Men redan någon dag senare satt jag i svärföräldrarnas soffa och läste om hur Henri Desrange styrde loppet utveckling med järnhand i början av 1900-talet.

Boken är riktigt välskriven, men man bör nog i alla fall ha ett litet cykelintresse och sett några etapper av Tour de France för att uppskatta den. Det är väldigt många namn på cyklister, journalister, sportdirektörer och andra inblandade, men det är inte så många man behöver hålla reda på i taget. Boken beskriver nämligen mer eller mindre kortfattat ALLA Tourer som körts 1903-2013. 
Riktig nördläsning, jag hade aldrig kunnat föreställa mig att JAG skulle läsa en bok om idrott från pärm till pärm. Och det tog sin lilla tid. Men det var njutning hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar