fredag 22 april 2016

Heidi: Halvmarathonångest del 3

Imorgon blir det äntligen av. Women's Health halvmarathon.
Jag har längtat sedan förra året, då jag såg sändningen live på webben (eller egentligen har jag längtat sedan tävlingen gick första gången och jag bestämde mig för att ha det som mål någon gång).
Så imorgon lär jag vara extra kaxig för att jag har klarat av mitt första halvmarathon. Jag kommer säkert att prata om det även efter att mina nära och kära har tröttnat på det. Och jag kommer att bära armbandet (man får armband istället för medalj) med stolthet.

Men såhär dagen före är det ändå en hel del nerver med i spelet. För att lugna nerverna brukar jag se till att ha allt under kontroll inför start.
Jag har hyfsat koll på det jag ska ha med mig. Har printat ut (och packat ner) startbeviset så att jag kan få ut nummerlappen imorgon. Jag har kollat upp när jag behöver åka för att hinna köpa dygnskort till SL-trafiken, hämta nummerlappen, mingla lite och kissa minst 15 gånger innan start.
Jag har plockat fram kläder inför imorgon; till och med kommit ihåg säkerhetsnålarna till nummerlappen. Jag har satt ihop lite energi som jag har tillgång till under loppet (springer för Fair trade runners, som kommer att ha en egen depå under loppet) och varma/torra kläder som jag kan ha på mig efteråt. Så vad gäller utrustning och att hitta till start, är jag inte så orolig.

Jag har fortfarande lite ont i muskeln vid låret. Testade att köra crosstrainer häromdagen, och det kändes bra så fort jag var uppvärmd. Jag är inte jätteorolig för låret. Måste bara se till att värma upp ordentligt innan loppet. Dessutom köpte jag ett knäskydd idag. Man kan dra upp den ganska högt upp, så jag tänkte att den kan ge lite stöd åt låret också under löpningen. Det ska nog gå bra.

Vädergudarna har dålig humor.

Det jag oroar mig för mest just nu är nog vädret. För det är ju inget som jag själv kan påverka. Det ser ju inte så värst uppiggande ut inför imorgon. Vet inte riktigt vad jag ska ha på mig under loppet. Det är ju lite enklare om det "bara" är kallt och inte regnar, lager på lager funkar bra då.
Men om det regnar så är det ett helt annat upplägg som gäller. Jag gillar inte regn. Jag gillar inte att springa i regnet. Man blir blöt av regnet. Man blir kall av att ha blivit blöt. Man blir sjuk när man har blivit kall av att ha blivit blöt. Man kan inte träna när man har blivit sjuk av att ha blivit kall av att ha blivit blöt. Man blir otränad och lat av att inte ha kunnat träna för att man blev sjuk av att mn blev kall för att man blev blöt när det regnade. Slutsatsen är alltså att man blir lat och otränad när det regnar. Alltså är det säkrast att stanna inne när det regnar.
Men det går inte imorgon. Imorgon ska jag springa oavsett väder. Jag ska springa 21 km oavsett om det regnar, haglar eller snöar. Fast jag hoppas på uppehåll. Det har jag beställt.

Utlovar en racerapport inom några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar