torsdag 23 juni 2016

Anna: Trötta fötter, pigga ben

De senaste dagarna har jag känt av en trötthet i fötterna. Inte trött i benen eller så, men fötterna är liksom... Matta. På jobbet går jag hela dagarna - när jag inte kör truck. Golven är hårda, skorna också. Både pga stålhätta och sula utan minsta dämpning. Stöd för fotvalv är också minimalt. Sjukt att så "bra" skor ska kosta så mycket. Visserligen ingår de i arbetskläderna så jag behöver inte köpa dem, men ändå. Funderar på att skaffa vettigare sula till dem.
När jag slutar jobbet på kvällen, speciellt nu när det varit lite varmare, känner jag hur vätska samlats i fötter och underben och hur trötta fötterna är. Kompressionsstrumpor vore skönt, men det blir ju så varmt. Ingen AC på mitt jobb inte. Och minimala vädringsmöjligheter.
Så vad ska jag då göra åt mina trötta fossingar? Har funderat på fotgymnastik för att stärka dem, inte bara för jobbet utan också för löpning, vandring och för att de ska hålla på sikt. Fungerande fötter känns viktigt.
Jag har köpt och börjat använda en balansplatta, (Från Flying Tiger, tidigare TGR. 70 kr, tyckte det var prisvärt!) gör tåhävningar från avsats (även på jobbet, man får någon minut dötid vid kartong-komprimatorn ibland, och det ligger ofta lastpallar i närheten.), men skulle behöva nån mer övning.  Knöla ihop handduk med tårna?

Till och från har jag testat olika svalkande fotkrämer med lavendel, pepparmint eller mentol, och det är en rätt skön känsla. Igår köpte jag en ny, passade på att utnyttja en rabattkupong på 20% som jag fick när Heidi och jag sprang Vårruset.  


Älskar Weledas handkräm med havtorn, så deras foot balm fick också en chans. Luktar en del (superkonstigt enligt sonen), men inte jättestarkt, och visst känns det som om fötterna svalkas och blir mindre svullna. Smörjde innan och efter gårdagens arbetspass, och det blir helt klart skillnad. Jag är fortfarande trött i dem, men när man är mindre svullen känns det ju lite behagligare i alla fall. 

Men tips på ovarma, knähöga kompressionsstrumpor mottages gärna! Och jag sliter strumpor snabbt (spetsiga hälar...), så inte allt för dyra helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar