måndag 25 juli 2016

Anna: Slut på Touren, då tar vi en uflyktsdag

Touren är över och idag infinner sig en viss tomhetskänsla. Inte som efter de två senaste åren, då jag sett i princip varje etapp. Höggravid ena året, föräldraledig året därpå. Men ändå... Man vänjer sig fort vid att sätta sig i soffan med en kopp kaffe och stickningen om eftermiddagen!
Chris Froome vann, inte oväntat men välförtjänt, för tredje gången. Peter Sagan blev bästa spurtare och kom tvåa på Champs Elysées i går, slagen av André Greipel. Lite synd, för det var väl ungefär det enda han inte vann av allt en cyklist av hans typ har möjlighet att vinna på Tour de France. Han körde till och med i den gula ledartröjan innan Froome visade sin dominans. 
Nu börjar hans år som världsmästare lida mot sitt slut, i spetember ska det göras upp om titeln igen. Jag hoppas att Sagan kan försvara titeln, han förtjänar den. Otroligt skicklig cyklist med massor av humor och fötterna på jorden.

För att fylla tomrummet med nåt annat har vi en utflyktsdag idag.
Jag började dagen med en tre mil lång cykeltur i alldeles för varmt väder. Jag cyklade iväg runt 8:30, men det var väldigt varmt och kvavt redan då. Hur gör ni som orkar träna i värmen? Jag klarar det bara inte! Jag vaknade till vid fyra-tiden i morse och funderade på om jag kanske skulle passa på att cykla några mil då, men jag somnade om innan jag faktiskt klev upp ur sängen. Ångrade mig när jag sen försökte cykla i värmen...
Selfies är svårt. Selfies i cykelhjälm och starkt ljus så man inte ser vad man fotar är svårare. Men syfte är viktigare än yta på den här bloggen, så varsågoda! Den osminkade och oredigerade bilden av en överhettad cyklist kl 9.30!

 



Efter att vi ätit lunch åkte vi iväg till Café Drömkåken. Vi har pratat om att åka dit ett tag. Jag har sett bilder på Instagram och David har cyklat dit med klubben. Och jag fattar varför alla höjer det till skyarna! Smakade på sonens blåbärspaj med vaniljsås (stor portion, inte ens min pajälskande femåring orkade hela. Tur för mig! Jag fick både wienerbröd och paj!) konstaterade att den var helt magisk! 


Galen inredning, fantastiskt fika och bara alldeles underbart! Fler såna här ställen behövs! Tyvärr är jag inte alls i den cykelform jag skulle önska, för att cykla hit och fika vill jag verkligen göra

Lekfullt både för barn och vuxna. En gigantikt trädgård med möbler och ett stort hörn vikt bara åt lek. Enkla karuseller, hängmatta, olika gungor, badmintonnät och raktetar, trehjulingar... Barnen älskade det!

Nu avslutar vi dagen med ett bad. Ja, resten av familjen då. Jag själv är diplomerad badkruka och trivs bäst på en filt med en bok, tidning eller stickning. I brist på samtliga blir det nu ett litet blogginlägg istället. Grunden till det i alla fall. Nånting ska jag väl roa mig med medan barn och make plaskar i vattnet. Har vi tur så klarar vi oss ifrån åskvädret som följt efter oss större delen av dagen.

(Nu är vi hemma, det är kväll och jag har fifflat lite med texten och lagt in bilder. Vi klarade oss från åskvädret, men just när vi skullle åka från badplatsen så mulllrade det ordentligt och började just regna. Men regnet följde inte efter oss...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar