fredag 29 januari 2016

Anna: Aj, mina lår!

Ni vet den där kettlebellen jag skrev om igår? Testade den i går förmiddag när min krassliga dotter (inte bara Heidi som vabbat den här veckan) sov. Hittade ett 25-minuters tabata-pass (massor av korta, korta intervaller med 8 olika övningar. Inte 10-20 repetitioner, utan man håller på tills klockan visar att det är dags för paus. 20 sekunder träning, 10 sekunder vila. Kort och intensivt! Hur många burpees hinner man på 2x20 sekunder? Tabata funkar bättre för mig än fasta antal repetitioner. 20 sekunder planka orkar jag, det är en överskådlig mängd ansträngning) för nybörjare på Youtube och körde igång.
Visst, det var lite lagom jobbigt, och nog kändes det i magmusklerna när man gör en russian twist.
Och olika utfall och squats med kettlebell i händerna. Jag trodde ju att mina ben var i skaplig form. Idag (när jag vaknade kl 4 för att göra mig klar för jobbet) fick jag en annan uppfattning. Jäklar vad träningsvärken känns i rumpa och framsida lår när jag går nerför trappor eller när jag ska sätta mig ner! Och det här är ju cykelmuskler, så det är både skönt att veta att jag hittat ett sätt att hålla igång dem off season, men lite deprimerande att de tydligen är rätt otränade just nu.

Jag har med den här träningsvärken upptäckt en ny sida av mig själv. För ett par år sen skulle jag bli anti av träningsvärken och helst undvika att ge mig själv den här tillfälliga smärtan. Nu blir jag snarare peppad. Jag ser fram emot nästa träningspass, jag VILL bli starkare. "Harden the f*ck up!" (Velominati-regel nr 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar