onsdag 6 januari 2016

Heidi: Löpning är så enkelt, man behöver bara ett par skor...


Så låter det ofta när man läser om löpning. Alla kan bli löpare, det behövs bara ett par skor, resten är inte så viktigt. Sen har man "gymmet" precis utanför dörren, bara att välja om man föredrar asfalt eller skog. Så man behöver inte betala ens för ett dyrt gymkort. Tänk så enkelt det är. Och billigt! Bra! Då kör vi!


  • Vill jag verkligen springa i mina gamla utslitna gympadojor (som du visserligen aldrig använde på skolgympan, din skolkare!)? Nej. Jag vill ha skor som är lite mer anpassade för just löpning och min fot. Det ska ju kännas bra att springa.
  • Men ska man springa i skog så är det ju inte bra med samma skor som på asfalt. Kanske bättre med skor som är anpassade för traillöpning? Alltså om man ska springa i skog "på riktigt" och inte bara i elljusspåret. 
  • Och löparsockor. Vanliga bomullssockor är inte sköna att springa i. Jag gillar sockor som sitter åt lite mer. Måste inte vara kompressionssockor, men lite mer stöd än "vanliga". Och gärna med längre skaft. 
  • ...och något par med kortare skaft också, bra att ha.
  • Någon sorts t-shirt med funktionsmaterial som transporterar bort svett är ju också ett måste. Jag vill inte se svettig ut. Punkt.
  • Och sportbehå är ett måste för oss tjejer, oavsett storlek. Det ÄR skönare att springa med "stöd". 
  • Löpartights eller shorts/splits är också bra att ha. Tights med både korta och långa ben, så att man kan variera efter väder och humör.
  • Vill man dessutom ha lite koll på hur långt man springer och tempo och annat smått och gott, är det bra att skaffa en app till mobilen. Själv använder jag Runkeeper. Det räcker för mig just nu. 
  • Men ska man ha med mobilen på löprundan (ibland är det skönt att springa till musik), så behövs någon sorts mobilhållare. Jag har en som jag har på armen. Nackdelen är att det blir svettigt precis där hållaren sitter... 
  • ...så det fick bli en Flipbelt istället. 


Bra. Nu är vi redo att ge oss ut på en löprunda! Men nu har det ju hunnit bli lite svalare ute. Bäst att komplettera utrustningslistan lite mer:

  • Långärmad funktionströja. Jag gillar inte att frysa om armarna. 
  • Löparväst, när det börjar kännas att enbart långärmat inte räcker.
  • Löparjacka är bra när det blåser lite mer. Kan kombineras med västen.
  • Vattentät löparjacka för regniga dagar.
  • Pannband. Det är skönt för pannan och öronen när luften är lite kylig. Pannband är nog mitt favorit löparklädesplagg (dessutom hjälper det frisyren att hållas någorlunda på plats).
  • En buff. Ett måste när luften blir svalare! Skönt för halsen och nacken! Den skulle jag inte kunna vara utan!
  • Tunna vantar. Fryser alltid om händerna när det är kallt ute.
  • Reflexväst. Behöver inte förklaras varför.


Så, nu klarar vi höstens löprundor galant! Men jag ska ju springa under vintern också:


  • Vinterlöpartights. För vem vill frysa om rumpan?
  • Underställstights. Samma orsak som ovan.
  • Underställströja. Vill inte frysa om, ja precis...
  • Fleecejacka som håller värmen och andas. 
  • Icebugs, alternativt broddar till löparskorna. Jag vill överleva löprundan utan att se ut som Bambi på hal is eller bryta diverse kroppsdelar.
  • Mössa som håller huvudet varmt och samtidigt transporterar bort svett. När pannband inte längre räcker till.
  • Pannlampa. Det är mörkt stora delar av vintern och löparens skyldighet att synas.


Perfekt. Nu klarar vi oss till våren! Men då vill jag ju springa längre distanser, dags att utöka listan:

  • Nya skor. Ny säsong ju. 
  • Vätskebälte, så att man kan fylla på med lite vätska under långdistanslöpningen.
  • Löparryggsäck. När distansen ökar och man vill ha med lite mer, som till exempel ätbar energi, mer vätska, första hjälpen kit, toapapper (man vet aldrig), busskort/pengar till buss/taxi om man inte orkar hem, resevkläder om vädret ändras osv.




Tur att jag bara är nybörjare! Så än så länge slipper jag fundera på det där med barfotaskor, kompressionstights, gps-klocka, löpcoaching och rödbetsjuice!

Nu när vi är klara med utrustningen är det dags att titta på alla lopp som vi vill springa. Dom är sällan gratis. Ju större lopp, desto dyrare. Sen kan det ju vara kul att testa ett lopp eller två utomlands. Ja, ni förstår vart jag vill komma. 

Men om man bortser från allt det här, så är löpning väldigt enkelt! Du behöver bara snöra på dig skorna och gå ut genom dörren. Typ.


8 kommentarer:

  1. Anette Persson6 januari 2016 21:14

    Helt underbart �� satt med ett leende igenom hela inlägget. Känner igen precis allt ��. Lycka till med löpningen.����

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är dessutom alldeles för roligt och lätt att samla på sig en massa löparkläder och saker. Men rätt som det är så sitter man där med allt som man inte trodde att man behövde! :-)

    SvaraRadera
  3. Ingenting jämfört med cyklingen... Men det kanske A kommer att skriva om senare? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alls omöjligt. Kan hända att det blir både ett lvg- och ett mtb-inlägg så småningom... Jag behöver snart en extra garderob till alla sportiga kläder. Hyllan börjar bli full!

      Radera
    2. När det gäller cykling, så "måste" man väl ha en del utrustning. Det går liksom inte att bortse från det, typ cykel (med allt vad det innebär), hjälm, cykelbyxor, ja ni vet. :-) Men för löpning "behöver" man egentligen inte så mycket...

      Radera
    3. Det finns ju utrustning som man måste ha(cykel, pedaler, ringklocka enl lag, en grunduppsättning kläder mm), och sån som man "måste" ha (Cykeldator, trainer, mekställ)... Tycker det är lite märkligt att det är lag på ringklocka, men inte på hjälm för oss över 15 år för övrigt. Vilken räddar flest liv av dem?

      Radera
  4. Klockrent Heidi! :) Man behöver bara ett par skor. Typ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? (och lite annat smått & gott)

      Radera