tisdag 19 januari 2016

Anna: Järn- och vitaminbomb

Jag kan ärligt säga att det är Heidi som varit modig och mixat diverse grönsakssmoothies av sånt hon hittat i kylskåpet. Jag har varit feg/skeptisk länge. Visst, jag fattar grejen. Man mixar ihop goda saker med nyttiga saker och så slurpar man i sig. Snabbt, enkelt och gott. Och så råkar det vara nyttigt, vilket ju inte är nån nackdel. Men jag gillar att tugga grönsaker. Krispigt och knaprigt ska det vara!
Lite nyfiken har jag varit, men jag har tänkt att man borde väl ha en juicemaskin eller råsaftcentrifug eller nåt. Som kostar massor, har 15 olika beståndsdelar som man ska diska och lyckas montera ihop igen och så ska ytterligare en köksmaskin få plats i skåpen. Massor av anledningar att mixa sönder en sallad till geggamoja, tyckte jag.
Idag gjorde jag som busschauffören i Tage Danielssons saga och tänkte "Vad fan!" och köpte hem lime, spenat och ingefära. Hemma hade jag apelsiner som började bli så där hårda och trista i skalet, men helt ok att äta än.
Väl hemma skalade jag en lime och en apelsin och skar i bitar, skalade en liten bit ingefära och grovhackade, och så ett par nävar spenat på det. Mixade allt med en helt vanlig, välanvänd stavmixer och spädde med lite vatten. Fick en knallgrön Hulken-smoothie som smakade... förvånansvärt gott! Fräscht av citrus med lagom bett från ingefäran. Och en kombination av kompisarna järn och C-vitamin!

Fast får jag välja så föredrar jag nog fortfarande att äta mina grönsaker och frukter. Men en smoothie är helt ok nån gång ibland som omväxling. Ett kul sätt att testa smakkombinationer! Kan tänka mig att späda med äppeljuice istället för vatten nån gång. Eller slänga i lite mango. Och vetegräs sägs ju vara nyttigt, så nån tesked kan man ju blanda i när man ändå håller på... Möjligheterna är oändliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar