fredag 8 januari 2016

Anna: Mål för mitt träningsår 2016

Så här i början av året är det lätt att lova och lägga upp storslagna planer på vad man ska klara av under ett år. I januari är gymmen överfulla av människor som ska börja sitt nya, nyttigare liv och som i år minnsan ska komma sitt livs form till Beach 2016. Riktigt så stora planer har inte jag, men visst har jag lite saker jag skulle vilja göra i år.

  • Cykelbrännan hoppas jag ska bli ännu tydligare i år. (Velominati-regel nr 7. Tan-lines should be kept razor-sharp. Återkommer till The Rules i ett senare inlägg) Vilket egentligen innebär att jag hoppas på mer tid på cykeln. Men i år ska jag ju jobba också, så det går inte att ge sig ut och cykla hur som helst. Men cykelpendling borde väl bli av några gånger i alla fall. Det där med att få en jämn solbränna är inget för mig... Brukar inte sola, men cykelbrännan kommer vare sig jag vill eller inte! 
  • Jag har också tänkt köpa en mountainbike och lära mig köra lite mer i skogen. Både för att det är kul och för att det kommer hjälpa mig att få bättre kontroll på cykeln när jag kör landsväg. Och en massa utrustning som behövs till den. Pedaler, skor, hjälm, kanske en cykeldator. Och troligen lite nya kläder som matchar den cykeln.
  • Försöka komma igång med bål/core-träning. Jag vet att jag skulle behöva det, men jag har inte hittat nåt som är kul än. Alltså gör jag det inte. Funderar på kettlebells. Nån som har erfarenhet? Vill kunna träna hemma, inte ha en massa redskap som tar plats och nåt som jag inte måste veta att jag har 40-50 minuter på mig för att genomföra. Ni vet det där med småbarn...
  •  Yoga mer. Och eftersom det bli mellan en gång på 14 dagar och 4-5- gånger på en vecka just nu så är det inte så svårt.
  • Vara duktig och skaffa ett par riktiga löparskor som passar mig. Det är ju en massa saker att ta hänsyn till förutom att de ska sitta skönt på fötterna har jag förstått. Känns lite läskigt, jag tycker inte om att be okända människor om hjälp, men det är en bra utmaning! 

Blev lite kär i den här Scott Contessa Scale 720 som jag hyrde i Funäsdalen i somras. Första gången jag cyklade i fjällen, och det var helt fantastiskt!

  • Och sist med inte minst. Få med mig Heidi upp till fjällen. Vandra, springa, cykla, äta våfflor på fjälltopp med en av mina favoritpersoner. Jo, det är nog en av de saker jag hoppas på mest i år! Välbefinnande för både kropp och själ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar