måndag 13 juni 2016

Veckans utmaning v 23

Förra veckans utmaning var att ta det lugnt. Det kan låta som en enkel sak, men ack så svårt det kan vara ibland! Vi har båda småbarn och jobbar oregelbundna arbetstider, så det där med att faktiskt ta det lugnt och koppla av kan vara en riktig utmaning!

Heidi: Att ta det lugnt? Inga problem! Eller? Visst tar jag det lugnt varje morgon då jag inte ska upp kl 3.45 för att åka till jobbet. Då tar jag gärna en sovmorgon. Men det är inte så frivilligt. Jag är bara så trött då att det blir svårt att stiga upp. Så det räknas inte riktigt till utmaningen att frivilligt ta sig tid att ta det lugnt.
Jag hade turen att få en buzzadorkampanj under förra veckan. Buzzador är ett nätverk där man kan få prova olika saker, både fysiska och olika tjänster. Det man "betalar" med är en ärlig åsikt om själva produkten i form av en slutrapport och kanske någon kommentar på någon av sociala medierna. Kampanjen jag fick var från Storytel, en tjänst för ljudböcker i mobilen. Det visade sig vara ett perfekt sätt för mig att ta det lugnt. Jag började lyssna på en Agatha Christie bok under veckan. Det svåra med ljudböcker, tycker jag, är att koncentrera sig fullt ut på just boken. Det är lätt att småpyssla med andra saker samtidigt som man lyssnar och därmed förlora koncentrationen på handlingen. Så nu har jag passat på att lägga mig ner en stund på soffan och bara lyssna på boken. Väldigt skönt faktiskt! 

Heidi kopplar av med ljudbok.


Anna: Som Heidi skrev så är det ganska svårt att ta det lugnt ibland. Och under veckan som gick har det varit fullt upp på jobbet, det är högsäsong och den här veckan är det inventering som vi förbereder för - vilket innebär dubbelt arbete på vanliga arbetstiden. Sex arbetsdagar och en av dem fyllde jag dessutom år. Så tid att ta det lugnt var det ont om. Men jag har försökt ta vara på de små stunderna. Jag jobbade morgon för en gångs skull på födelsedagen, så vi åt på restaurang hela familjen den kvällen. Ingen matlagning, ingen disk. Och fantastiskt god mat.
Nattningen av sonen har fått ta lite extra tid. Vi har läst saga och pratat om dagen som varit, våra förhoppningar om sommarlovet och sånt som är stort i hans värld. Och veckan avslutades i går med en helt ljuvlig cykeltur. Ingen hastighetsjakt, bara njutning - och efteråt hade jag den där sköna, avslappnade känslan i kroppen. I huvudet var jag piggare när jag kom hem än när jag gav mig av, men rastlösheten som kryper i kroppen var helt borta.

Utmaningen den här veckan har med mat att göra igen. Vi gillar att äta.
Ät nån form av baljväxt vid tre tillfällen. Ärtor, vax- eller gröna bönor/haricots verts räknas också, inte bara "klassiska" bönor och linser.
Hummus, linssoppa, en god sallad med marinerade bönor, vitlöksfrästa haricot verts eller nån form av bönbiffar t ex. Baljväxter behöver absolut inte vara tråkiga. Släpp loss fantasin och tagga med #tjejensomhatadegympautmaning på Instagram eller kommentera här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar