tisdag 23 februari 2016

Anna: Februari när det är som bäst!

  

Som jag har längtat! Gott om tid, perfekt väder, ett nytt inspirerande poddavsnitt. Det var  bara att snöra på sig skorna och ge sig ut och springa efter att jag lämnat barnen på förskolan idag. 
Jag riktigt njöt av den raska uppvärmningspromenaden och vetskapen om att jag hade närmare åtta kilometer framför mig. Jag hade inte planerat att springa hela sträckan, så bra är jag inte, och det har blivit väldgt glest mellan löppassen sen i mitten av december. Men ändå.  Åtta kilometer. Bara jag, vägen och så Jessica och Lofsan i öronen, som pratade just om lustfylld löpning i senaste avsnittet av träningspodden. 

 
 
Visst kändes det att jag absolut inte är i nån bra form när det gäller min löpning, men lustfylllt var det. Ja, det var jobbigt, jag gick mycket idag. Men jag njöt, och det är det som är det viktiga för mig. Jag hoppas att jag innan midsommar kan springa större delen av den här sträckan. Då är det dessutom en bra bit in på cykelsäsongen, så jag kommer troligen att prioritera cykeln. Eller cyklarna.
Men just nu ligger mitt fokus när det gäller träning på löpning, lite styrka och då  och då lite yoga.


 
Hittills har jag bara sprungit i spåret. Att springa längs med vägar har känts lite läskigt, som om jag då har ett annat krav på mig att prestera. Det är ju bara "riktiga löpare" som springer längs med trafikerade vägar, jag klär ju bara ut mig till en löpare. Eller en riktigt bra dag är jag en cyklist som springer ibland. Men med tanke på vädret misstänkte jag att spåret skulle vara isigt/blött/ojämnt och halt underlag, så jag tog mod till mig och sprang längs den åtta km-slinga som Heidi och jag stavgick för nån vecka sen. Idag var det dock lite varmare, soligare och mycket mindre halt. 
Februari visade sig från sin bästa sida och när jag kom ut på en större väg var vägbanan helt snöfri och blänkte av smältvatten. Det plaskade lätt under skosulorna och solen värmde på kinderna. Tänk om alla löpturer kunde få vara så här!
Hög på endorfiner ska jag nu fixa en lätt lunch, dricka upp min smoothie (morotsjuice, apelsin, frysta jordgubbar, chiafrön och som alltid ingefära och lime) och ta en välbehövlig dusch. Sen är jag redo för en kort men intensiv arbetsdag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar