söndag 28 februari 2016

Anna: Mot vårruset!

Som jag skrev för ett tag sen så har Heidi fått mig att överväga att springa Vårruset med henne i slutet av maj. Och jag som inte alls lockas av lopp, tvärtom, är nu faktiskt ganska peppad på att ge det en chans. Fem kilometer överlever jag. Och om jag nu faktiskt ska satsa på ett lopp är väl det en anledning att köpa nya, fina löparkläder under våren? Och riktiga löparskor i lagom god tid så fötterna hinner vänja sig.


Under de senaste veckorna har jag lyssnat igenom alla hittills utkomna avsnitt av Träningspodden och blivit peppad. Jag gillar hur Jessica och Lofsan diskuterar och pratar. Som vanliga dödliga! Visst, båda springer maraton och är i hur bra form som helst, men jag känner mig inte förminskad på nåt vis, trots att jag nyligen börjat springa och väl inte riktigt vill kalla mig för löpare än. Jag gillar tonen i podden, och det gjorde att jag gick och köpte Stora löparboken för kvinnor för att få lite tips och mer inspiration. För nu vill jag komma igång igen! Jag vill få upp konditionen och få starkare, uthålligare ben till sommarens cykling (man använder andra muskler, men att röra på sig är alltid bra tänker jag) och fjällvandringar.

Så idag började jag. Första passet på bokens 5 km-träningsprogram. Ut i februarisolen och spring snabba intervaller! Inget långt pass, men visst känner jag att konditionen inte är vad den borde vara. Jag orkar gå långt, men nu vill jag orka springa också! Så vi får väl se. Kanske orkar jag springa de där fem kilometrarna om fem veckor. Jag hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar