tisdag 8 mars 2016

Anna: Det spritter i kroppen

Här sitter jag och eftersvettas i väntan på att kaffebryggaren ska puttra klart. Efter ett litet mellanmål är det dags för dusch, och så iväg till jobbet.
Jag var en sån där hurtig mamma och drog på mig träningskläder redan på morgonen. Då hade jag inga ursäkter att dra ut på tiden när barnen var lämnade, jag var ju redan klädd och klar. Bara byta jacka och så ut i vårsolen.

 

Morgonen var kanske inte så jättestrulig egentligen, men det är stressigt på jobbet just nu, vår- och sommarsäsongen ska förberedas och jag ska vara klar med mycket på fredag. Stressen sitter kvar även mellan arbetspassen, och jag är inte världens mest tålmodiga på morgonen. Så när den snart femåriga sonen för femte gången på fem minuter frågar vilka vantar han ska ha blir inte stämningen så mysig i hallen. En löpartur var precis vad jag behövde för att skaka av mig frustration och ladda på med ny mental energi.

Det var riktigt ljuvligt vårväder. På skuggiga ställen ligger snön kvar än, men nu kan man ana att våren är på gång. Hoppas jag. Solsken, fågelsång och barmark. Och egentid!  
Har märkt att det funkar bättre att springa en bestämd tid istället för en sträcka för mig. Och att inte springa i spåret. Jag promenad-värmer upp, springer fortsatt efter 5-km-programmet i Stora löparboken för kvinnor, och när det passet är över så promenerar/ joggar jag hemåt.


När jag kom hem igen tittade jag lite närmare på de små gröna skotten från vårlökar som börjar titta upp i rabatten. Nu har snödropparna som kommer från mitt barndomshem börjat titta upp! Om nån dag så har nog den första blomman slagit ut. Trädgårdsmäniskan i mig myser och drömmer om en prunkande grönsaksodling i pallkrage om några månader, medan cyklisten får nåt glittrigt i blicken och drömmer om den första turen på racer. Jag har faktiskt drömt om att klicka i och ur SPD-pedaler de senaste nätterna. Då vet man att längtan är stor. Snart...

 Vårkänslor, endorfiner och en allmänt skön känsla i kroppen. Det här blir en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar