måndag 14 mars 2016

Veckans utmaning v.10

Under förra veckan var utmaningen att ge en komplimang till någon man inte känner. Hur gick det? Lyckades du med det? Eller du kanske själv fick en komplimang från någon som du inte känner.
Det är inte svårt att ge någon en komplimang. Det behöver inte vara något avancerat. "Snygg tröja!" "duktig du är som är ute och springer!" "bra jobbat!" eller "tack för maten, det var gott!" är ju också en sorts komplimang. Oftast ger vi komplimanger utan att tänka så mycket på det. Men det vanligaste är kanske att ge komplimanger till dem vi känner. Borde det inte vara lika enkelt att ge en komplimang till någon som vi inte känner?

Heidi: Tydligen var det inte det. Först tänkte jag att det här kommer inte att bli så svårt. Jag träffar ju massor av människor via jobbet varje dag, jag kommer att ha massor av möjligheter till komplimanger! Jag lärde mig något nytt om mig själv den här veckan; att ge komplimanger till okända, sitter långt inne. Oftast tänker jag mycket på det, till exempel kan jag titta på folks kläder och skor och tänka att de verkar ha en smak, eller på någon snygg frisyr och önska att jag också var så duktig på det. Eller när man ser en annan löpare som springer både snabbt och med ett snyggt löpsteg (nu skulle det kanske kännas lite konstigt att flåsandes försöka ropa efter någon att de springer snyggt. Om jag ens skulle lyckas hänga med i tempot).
Veckan närmade sig sitt slut och jag hade fortfarande inte lyckats ge en komplimang till någon främling. Till slut (efter att ha pratat allvar med mig själv om att "hur svårt ska det vara?") lyckades jag med en komplimang. Det var till en tjej som hade en väldigt snygg frisyr. En sådan där som jag väldigt gärna skulle vilja kunna göra.
Jag tänkte på att under en vecka borde jag faktiskt ha lyckats med fler komplimanger än så. Det är något som jag får jobba på.

Anna: Jag träffar också mycket folk på jobbet i vanliga fall. Den senaste veckan har jag dock jobbat lite bakom kulisserna med säsongsförberedelser och inte träffat så många mer än mina kollegor. Någon enstaka har jag träffat, bland annat en dam vars väldigt fint flerfärgsstickad mössa fångade min uppmärksamhet. Jag stickar mycket själv, och jag vet hur glad jag själv blivit när jag enstaka gånger fått komplimanger för mina alster av andra stickare/stickerskor, så självklart berömde jag damens mössa - som hon mycket riktigt stickat själv.

Nästa veckas utmaning blir att unna dig själv något. Det kan vara allt från ett besök hos frisören, nya kläder, en lyxig fika/middag till ett bad med tända ljus eller en extra lång promenad. Men huvudsaken är att det ska vara något som du njuter av, men inte brukar unna dig i vanliga fall.
Ha en härlig vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar