onsdag 9 mars 2016

Heidi: Långpass på riktigt

Med 45 dagar kvar tills jag ska springa mitt första halvmarathon insåg jag att det är nu dags att på allvar börja ta tag i distanslöpningen. För jag måste ju öka min löpdistans om jag ska vara i någorlunda halvmaraform i april. Hur ska man då göra för att öka distansen?
1. Man bestämmer sig för att göra det.
2. Man väljer en lämplig dag som passar för ett långpass.
3. Man kontrollmäter på kartan så att man inte blir helt överraskad.
4. Byt om, packa eventuellt med något ät- och drickbart, gå på toa.
5. Spring! 
6. Kom hem och var stolt över dig!

Efter att ha läst Annas inlägg om vårlöpning i solen igår (jag satt på jobbet då), längtade jag ut så mycket att bestämde jag mig att jag skulle springa långt idag. Jag hoppades att jag skulle ha samma tur med solsken som Anna hade, och jag blev inte besviken! 

Sträckan jag valde var Odensala kyrka tur och retur. Det skulle vara ca 9 km enkel väg. Inga problem! tänkte jag, en mil orkar jag ju. Sen är det bara att springa hem igen (det handlar om att lura sig själv).

Sprang över länsgränsen!

Så fort sprang jag väl ändå inte...


Halva sträckan gjord! Nöjd över att ha kommit fram utan problem.
 Jag tog mig till Odensala utan problem! Jag sprang väldigt långsamt och varvade löpning med promenad. Väl framme satt jag en stund i gräset och njöt av solen (den värmde ordentligt) samtidigt som jag fyllde på med energi.


Godaste nödprovianten!
Hemvägen kändes kortare (men så brukar det ju vara). Det gick också lättare att springa, tyckte jag. Jag höll ett långsamt tempo även på hemvägen. Först i utkanten av Knivsta, började benen kännas ordentligt trötta. Då hade jag ca 3 km kvar. De sista kilometrarna sprang jag nog bara av ren vilja. För det går fortare att springa hem än att gå hem, tänkte jag (så lättlurad är jag). Väl hemma kändes det i benen att jag har sprungit lite längre än jag brukar, men i övrigt kände jag mig inte ens trött! Jag får väl återkomma imorgon om eventuell träningsvärk...
18 km blev det alltså totalt. På den ungefärliga tiden 2 h 15 minuter. Detta betyder alltså att jag kommer att klara av att springa ett halvmarathon, det vet jag redan! Nu gäller det bara att bli van med sträckan.

För övrigt var detta löppass nummer 7 i "50 löppass på 100 dagar" -utmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar