fredag 15 april 2016

Anna: Lata ungdomar?

För några inlägg sen skrev vi en hyllning till Kalle Zackari Wahlström och hans engagemang när det gäller att få barn och ungdomar att röra på sig mer. Jag tänkte fortsätta det här inlägget i samma riktning. I det senaste avsnittet av Gympaläraren pratade han bland annat om vilket inflytande vi föräldrar har. Barnen gör ju som bekant inte som vi säger utan som vi gör, det har jag själv märkt många gånger. Om vi föräldrar inte kan lägga ifrån oss smartphones eller plattor, varför skulle barnen då lyssna när vi säger åt dem att stänga av och gå ut och leka istället?
Jag och maken pratade lite om det här. Nu har våra barn inte riktigt kommit på att man kan tjata om att få spela än, dottern på 20 månader leker med mitt skärmlås på telefonen ibland och det är det enda hon gör på skärmar än så länge. Den femåriga sonen spelar då och då, men inte speciellt ofta. Vi vet dock att det är en begränsad tid innan de börjar tjata om egna plattor. Hur gör vi då för att få dem att släppa taget och gå ut istället?
Vi har försökt göra ganska mycket utflykter i naturen. Ibland för att plocka bär, ibland för att grilla korv och ibland bara för att... Tja, vi trivs utomhus helt enkelt. Vi känner att vi ger barnen en bra värdegrund när det gäller natur, miljö och även hälsa. Att det är mysigt och spännande att upptäcka skogen där vi bor. Och samtidigt rör man på sig och lär sig massor om olika växter och djur! Vi tittar på olika bajs eller kottar nån har tuggat på och funderar på vad för djur som varit där. Jo, det kan vara så att våra barn har en fågelskådare och en blomnörd som föräldrar...
Jag läste ett Twitter-inlägg nyss om att hälften av alla bilresor i Sverige är under två km. Det var det som fick tankarna att börja snurra och det här inlägget började ta form. Hälften av alla bilresor... Det är sjukt mycket! Visst, en del av resorna är motiverade trots att de är korta, men långt ifrån alla. Och barn kör inte bil. Vuxna kör bil. Och om vuxna kör bil så onödigt korta sträckor - som många gånger kunde bytts mot en promenad eller cykeltur (det tar drygt 10 minuter att gå en kilometer.), vad visar vi då våra barn när det gäller den där gratis vardagsmotionen?
Usch, det känns som om jag slänger pekpinnar åt alla håll nu. Men jag är långt ifrån perfekt. Visst låter jag barnen se på tv för att jag är för lat för att klä på oss fem lager kläder. Jag sätter mig helst på en bänk med en kopp kaffe istället för att leka med barnen i sandlådan. Och fingrar på telefonen. Delar av det här inlägget skriver jag på telefonen när jag "leker" med barnen.
Jag tror vi alla kan förbättra oss och bli bättre förebilder när det gäller vardagsmotion. Man behöver inte dra med barnen på gym eller idrottsträningar. Gå eller cykla när man bara ska handla lite och affären ligger ett stenkast bort. 10 kg tar man lätt i en ryggsäck om man vill slippa bära kassar.
Så om inte för din egen skull, så för barnens skull ber jag alla att då och då välja andra transportmedel än bil om sträckan bara är en eller ett par kilometer. Det kommer alla att tjäna på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar