onsdag 13 april 2016

Heidi: After work -löpning

Nu är det mindre än två veckor kvar till Women's Health halvmarathon. Jag har bara sprungit ett riktigt långpass en gång (den på 18 km), så ett till innan loppet skulle vara idealiskt. Problemet är att jag jobbar mycket nu och imorgon åker jag på semester (igen). Och nästa vecka är loppveckan, så då bör man kanske inte köra några långpass. Vad göra?

Lösningen blev lite halvimpulsiv. Jag sprang hem från jobbet i förrgår. Tanken på att göra det någon gång hade slagit mig tidigare. Jag hade mätt sträckan (ca 20 km) och konstaterat att det skulle vara en bra distans under träningen till halvmarathon. Jag hade ju till och med köpt en löparryggsäck och testat att uniformen får plats.
Så i söndags bestämde jag mig. Packade väskan med löparkläder och planerade in matintag under dagen.

Måndag eftermiddag bytte jag alltså om och spände fast ryggsäcken på ryggen och steg ut i solen på terminal 5 på Arlanda. Varmt och skönt! T-shirt på för första gången den här säsongen! Underbart! Började med att promenera till terminal 2 innan jag startade Runkeeper och började springa. 

Jag hann inte många meter innan jag började ångra mig redan. Ryggsäcken kändes konstig (aldrig sprungit med ryggsäck innan), stegen tunga (stått och jobbat sedan kl 05.00) och vattenflaskan skumpade hörbart. Uppe vid fraktterminalerna grävde jag fram hörlurarna och startade en av mina spellistor med musik för löpning på Spotify. Jag valde den finska löparlistan, gjord för att ta till när jag behöver lite sisu i löpningen, när det känns extra tungt. Och det hjälpte. Jag koncentrerade mig på musiken istället för ljudet av vattenflaskan eller de tunga stegen.
Jag sprang under inflygningen till Arlanda. Såg några plan landa. Alltid lika häftigt.


Första delmålet var Märsta. Därifrån kan jag ta tåget hem om det skulle krisa. Det gjorde det inte, så jag fortsatte mot Odensala. Vid Odensala kyrka tog jag av mig ryggsäck och väst (svettigt!!) och tog en kort vattenpaus i gräset. Odensala är ungefär halvvägs och därifrån har jag ju sprungit hem en gång tidigare, så det var en bekant väg.



Efter totalt 2h 30 min var jag i Knivsta. Det blev löpning blandat med gång, skönast så. Jag var mest trött i benen. Men vilken skön känsla att faktiskt ha sprungit sträckan Arlanda-Knivsta! Det var ett av mina träningsmål för i år!

Nu känns det som att jag är ett steg närmare halvmarathon. Nästa vecka blir det kortare löppass. Men innan dess ska jag njuta av ett par dagars semester. Jag åker nämligen till Madrid ikväll. Kanske blir det en liten löptur där? Vem vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar