måndag 11 april 2016

Veckans utmaning v.14

Förra veckans utmaning var att testa en ny frukt eller grönsak. Hur har det gått?

Heidi: Jag passade på att köpa hem en exotisk frukt som jag har sett många gånger i affären, men inte riktigt vetat vad det är eller hur man äter den; en kiwano.


Eftersom jag inte hade någon aning om vad det egentligen är, så googlade jag. Jag lärde mig att det är en släkting till gurkan och kallas ibland för "African horned melon".
Utmanade hela familjen i att smaka lite. Vi konstaterade att konsistensen var som passionsfrukt och smaken som en blandning mellan kivi och gurka. Inte så söt, men fräsch.


Reaktionerna och entusiasmen var blandad. Maken och sonen var inte överförtjusta, medan dottern tog den andra halvan och försvann till vardagsrummet för att äta den vid tv:n. Jag tyckte att det var gott. Men kanske passar mer som en ätbar dekoration till efterrätten än som ensamfrukt på fruktstunden.

Anna: Bara det att faktiskt laga mat blev något av en utmaning den här veckan. Jag gillar att laga mat. Inte alltid jätteavancerat, men att skära, hacka, fräsa och blanda ihop saker är väldigt avkopplande. Så länge jag inte här hungriga eller "hjälpsamma" barn runt benen i köket.
Senaste veckan har jag jobbar mycket, och jag kan ärligt säga att den mat jag lagt ner mest tid på var den jag lagade tillsammans med några andra på ett event/utbildning jag var på via jobbet. Men nånting nytt har jag testat, sen är det kanske mer en gryn/fröblandning än grönsak, men det kommer från växtriket i alla fall! Kokade en mix av quinoa, amarant, hirs och bovete att ha till ugnsbakad lax och ratatouille i matlådan tidigare i veckan. Kanske ingen jättesmakskillnad mot ren quinoa, men inte alls tokigt! Började genast fundera på hur man kan använda blandningen i matiga sallader, bönbiffar eller andra grönsaksbiffar.


Nu börjar våren och vårvädret komma hit på allvar. Hur vore det med en fysisk utmaning igen? Under veckan ska vi fixa tre träningspass, minst två av dessa ska vara konditionspass. 
Kör hårt, och glöm inte #tjejensomhatadegympautmaning på instagram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar