söndag 24 januari 2016

Heidi: Älskade hatade crosstrainer!


Vi har en crosstrainer hemma. Den står i sovrummet. Det är lite trångt där den står mellan fönstret och sängen, precis framför datorn. Men vi har egentligen ingen annan plats för den just nu, så den får helt enkelt stå kvar där. Att vi överhuvudtaget har en sådan maskin är rent av för jävligt! Jag tycker inte om den! För nu finns det inget att skylla på när man inte riktigt är motiverad till att träna:
  • "Det spöregnar ute, jag vill inte bli blöt." Crosstrainern står inne, här regnar det ju inte! 
  • "Det är jättekallt ute!" Varmt och skönt i sovrummet, bara att hoppa på crosstrainern. 
  • "Jag är ju ensam hemma med barnen, kan inte sticka ut på en löprunda". Du kan köra ett pass på crosstrainern när barnen somnat.
  • "Jag vet inte om jag orkar med en löprunda". Ställ dig på crosstrainern och kör en stund, sedan är du ju redan hemma när du kliver av! Praktiskt!
  • "Jag måste hinna laga mat, inte tid för träning". Släng in en paj/fisk/gratäng i ugnen och ta med äggklockan upp till sovrummet. Då har du ca 40-60 minuter på dig att träna på crosstrainern! 
  • "Jag vill ju titta på alla program/serier som jag har missat!" Men vet du? Crosstrainern står ju vid datorn, du kan titta på play-kanalerna eller Netflix samtidigt som du tränar, smart va? 
  • "Idag hinner jag faktiskt inte träna! Helt ärligt!" Inte hinner? Ärligt?? Har du 10 minuter över? Alla kan åtminstone hitta 10 minuter. Till exempel den där stunden du normalt skrollar igenom Facebook för att se vad din granne ska grilla ikväll, det tar ungefär 10 minuter. Då kan du ställa dig på crosstrainern istället. Mycket mer produktivt. 10 minuter träning är åtminstone 10 minuter träning.
  • "ALLA mina träningskläder ligger i tvätten, jag kan verkligen inte träna i vanliga bomullsplagg!" Håll käften, dra igen persiennerna och träna naken! Det är ingen som ser! 
Som ni ser så verkar det helt omöjligt att komma undan träningen nu, hur jag än försöker! Så jag tar mina dåliga ursäkter och ställer mig och trampar en stund på denna avskyvärda maskin. Och det är ju faktiskt helt okej, när man väl står där. Jag har lärt mig att uppskatta crosstrainern ibland. För det kan ju hända att man känner för att träna men inte har lust eller möjlighet att sticka iväg på en löprunda. Och då är det ju bra att den finns där. På senare tid har den blivit mer och mer använd.

Men jag kan fortfarande inte komma ifrån att det är så otroligt tråkigt... Att bara stå där och trampa och trampa och inte komma någonstans! Finns det något mer frustrerande? För att väga upp det monotona, eller för att försöka ignorera det, brukar jag titta på något på datorn. Tack vare alla play-kanaler som finns tillgängliga, har jag sett många intressanta dokumentärer, som den här serien i fyra delar om den fd rugbyspelaren Richard Parks som tänker åka skidor till Sydpolen snabbare än någon gjort tidigare. För att träna till det, deltar han i tre extrema tävlingar runt om i världen (Världens högsta cykellopp i Nepal, dubbel ironman i Wales och 5-dagars ultralöpning i Peru). Jag fascineras uppenbarligen av galningar, så detta var väldigt intressant faktiskt. Dessutom är 45 minuters avsnitt lagom längd att träna till.

Egentligen skulle denna enformiga maskin kunna användas till så mycket mer. Jag skulle till exempel kunna köra svettiga intervallpass med varierad tempo och motstånd. Perfekt för benstyrka och flås! Eller så skulle jag kunna köra snabba tempopass för att boosta upp konditionen. Crosstrainern skulle faktiskt kunna vara till hjälp när jag tränar på långa distanser. Jag måste nämligen lära mig att hålla igång oavbrutet i ett par timmar inför halvmarorna. Och då är det nog lättare att börja med det på crosstrainern istället för att ge sig ut på en 20 km löprunda bara sådär och stupa någonstans i den Uppländska landsbygden utan vare sig busskort eller pengar till en taxi hem.

Det kanske är dags att jag börjar satsa lite mer på min relation till crosstrainern. Den kanske är trevligare än den verkar, när jag verkligen får chansen att lära känna den. Jag får helt enkelt lägga ner lite kvalitetstid i vår relation. För även en crosstrainer kan förtjäna en andra chans.

2 kommentarer:

  1. Du är bra rolig Heidi! :) Jag har både crosstrainer och löpband, så jag ser ju att inte heller jag har några ursäkter kvar. /En av dina Annor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpband också? Ja du, verkligen inga ursäkter!

      Radera