tisdag 26 januari 2016

Heidi: Fånge i vab-träsket

Frukost, lunch och middag.
Vab...
Ett litet ord som kan kasta om alla rutiner och planer. Vi är nu inne på andra veckan med sjukt barn. Samma barn dessutom. Hosta, feber, ont i halsen, ont i örat och snuva i en skön blandning. Väldigt jobbigt för sonen som älskar skolan och sin innebandyträning. Långtråkigt att bara vara inne hela tiden. Samma för oss föräldrar. Vi kan åtminstone turas om att vabba. På så vis kommer vi ändå ut bland folk ibland. Nu har dottern börjat hosta också. Får se hur länge vi ska köra vab-racet den här gången.

Men längtan efter aktivitet märks tydligt här hemma. Om maken har vabbat så står han redo med löparkläderna och sticker ut nästan innan jag hunnit innanför dörren, eller så får man ett meddelande under dagen om att "ikväll kör jag crosstrainer!" Samma med mig. Nästan. Längtan att komma ut finns där. Men orken? Nu har jag tillbringat största delen av varje natt ihopkrupen under en dinosauriefilt i fotändan av en 90-säng, tröstandes en liten pojke som klagar över öronvärk så fort han ligger ner. Efter bara en natt känner man stelheten i ryggen, lite yoga eller core skulle nog egentligen sitta bra. Men helst skulle jag vilja komma ut ur huset. Ut och springa. Eller bara en långpromenad. Ut i den friska vinterluften. Ja! Det ska jag göra idag så fort maken kommer hem från jobbet! Äntligen!

Kastar en längtande blick ut genom fönstret. Vilket misstag! Regn, isgata och 50 nyanser av grått. 5 plusgrader och mulet enligt väderappen. Jo tack, behöver ingen app för att känna igen dystert väder. Vinterlöpning i all ära, men även jag har mina gränser. Och det här är inte vinter, oavsett vad almanackan påstår. (Den där solsemestern i februari känns väldigt avlägsen just nu...)

Inget optimalt underlag för löpning
Min träning består alltså idag av intervaller mellan kylskåpet (vore synd att behöva kasta bort den där gamla ischokladen), kaffebryggaren och soffan. Tröstar mig med pärlplattebygg och Spotify (Vem la till "Only happy when it rains" på min spellista?? Kan aldrig ha varit jag...).

Roar mig med att göra pärlplattor med sjuklingen
Imorgon är det min tur att jobba. Ska nog följa Annas exempel med att unna mig en lyxig juice eller smoothie under dagen. Något med mycket ingefära i. För bacillerna ska inte få sprida sig mer!

2 kommentarer: