söndag 31 januari 2016

Heidi: Juice- & smoothiedetox del 1

Anna skrev i ett tidigare inlägg om sin skepticism till smoothies. Hon menade att hon föredrar att tugga på grönsakerna och frukterna. Jag är tvärtom. Visst, grönsaker gillar jag att knapra på. Skurna i lagom stora bitar och med en god, kryddig (gärna med vitlök) dipsås till! Annat är det med frukt. Frukt är tråkigt. Ja, det är nyttigt och gott, men det är ju så tråkigt att äta en hel frukt bara sådär. Apelsin eller klementin, ja, men dom äter man ju en klyfta i taget. Skulle jag äta ett äpple, så vill jag skära det i klyftor (blanda med socker och kanel, lägga i en pajform med pajdeg, grädda och äta med vaniljsås). Banan kan jag skiva i yoghurten, men inte äta hel. Därför är smoothies så bra! Jag kan få i mig 3-4 frukter på ett par minuter! Utan att tugga! Enkelt!
Nu tänkte jag ta det här med smoothies ett steg längre. Jag ska testa en hel dag med juicer eller smoothies! Varför? undrar ni. Varför inte? svarar jag.

Det är ju nyttigt med frukt och grönsaker. Eftersom jag inte tycker om att äta frukt, så gör jag det inte så ofta heller. Och tyvärr är jag lite lat när det gäller att ha grönsaker till maten. Så en "detox" där jag tvingar mig själv till i princip maximalt intag av nyttigheter borde väl ge mig en liten (eller stor) vitamin- och fiberkick? Och kanske också boosta immunförsvaret lite nu under vab-veckorna och inför den fruktade "vabruari". Värt att testa åtminstone. 
Sen gillar jag att testa min karaktär då och då. Det är så lätt att ge efter för begären ibland, så ibland behöver jag själv säga ifrån på skarpen till mig själv. Både 2014 och 2015 till exempel, började jag året med att endast äta vegankost under hela januari månad. Dels för att utmana min karaktär, men mest för att "tvinga" mig till att planera min mat bättre och också för att tvinga mig att äta mer frukt och grönsaker. Och det funkade riktigt bra. Kändes bra med en omställning av tankesättet. I år har jag inte gjort något sånt. Istället får det bli ett detoxdygn.

Tanken nu är alltså att mitt dygnsintag endast ska bestå av juicer och smoothies som är helt växtbaserade, alltså inget yoghurt inblandat och inte heller någon proteinpulver, förutom möjligtvis maca, som är helt växtbaserat.
I övrigt dricker jag vatten, grönt te, örtte och sobacha (te gjort på rostad bovete).

Jag har valt att ha detoxen på en jobbdag. För på jobbet kan jag inte äta när jag vill och det är inte lika lätt att falla för frestelser där. Dessutom kan jag unna mig en stor lyxsmoothie till lunch... När jag sedan kommer hem är ju halva dagen redan klar. Till mellanmål och för att klara av de akuta begären som eventuellt uppstår hemma, har jag förberett med Innocents färdiga smoothies. Middagen får nog bli en lite matigare smoothie, för att mätta ordentligt.
Svårigheten kommer nog att bli kvällen. Jag är en soffätare. När jag tittar på tv, vill jag äta något. Vilket är väldigt dumt, jag vet. Definitivt ett mönster jag behöver bryta. Oftast är det mörk choklad som konsumeras då, men det är inte ovanligt att det även slinker ner en eller ett par bitar ost... Och är jag ledig dagen efter kan det även bli vin eller whisky.
Men det jag tror att jag kommer att sakna mest är kaffe. Ja, jag ska även vara utan kaffe. Låter kanske som en riktigt dum idé. Där kommer karaktären att prövas mest.

Men samtidigt tänker jag lite som Jeremy Clarkson i Top Gear: "How hard can it be?"

Shoppingen klar, redo för detox!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar